Subscribe via RSS Feed Profil na LinkedIn

Zamyšlení po obědě

22.10.2013 2 Comments

Flattr this!

Spokojený zákazník by měl být v byznysu vždy na prvním místě a můžete-li mu ukázat, že vám na něm a jeho přízni záleží, udělejte to. Tak zní základní pravidlo customer care, které platí všude. I v restauracích.

A velice mě těší, že se tímto heslem řídí stále více firem i v České republice. Mnohokrát jsem, především na Twitteru a v některých rozhovorech, zmiňoval negativní příklady toho, jak se firmy k zákazníkům chovají a jak samy sebe tímto jednáním poškozují. Mám radost, že mohu dnes zmínit příklad z opačného konce.

Jako většina lidí v mém věku, také já se rád cpu dobrým jídlem, které ještě raději splachuji dobrým pitím. Troufám si říct, že dobré jídlo umím ocenit, jak chuťově, tak i finančně. Když je čas, rád se vydám s manželkou na večeři do dobré restaurace, typicky Alcron, Aquarius, Café Imperial, U zlaté studně apod. V zahraničí jsem měl možnost opakovaně navštívit Fifteen Jamieho Olivera nebo vyhlášenou sushi restauraci Sushi Zen v New Yorku, která je proslulá svým menu z Fugu (to jsem bohužel ještě neměl).

V těchto restauracích člověk očekává určitý standard, péči a zájem personálu. Když ale během týdne chodíte na oběd do nejbližší putyky, je vám jasné, že menu za 80 Kč nebude žádný zázrak a obsluha se s vámi příliš mazat nebude. Těchto podniků je ale většina a my, kteří jsme během týdne odkázáni na rychlé jídlo v restauraci a šup zpět k práci, nemáme příliš na výběr a tuto situaci akceptujeme.

Těší mě ale, že i v tomto segmentu gastronomického trhu se blýská na lepší časy. Pro mě je takovou ukázkou restaurace Lapák na Ládví, a to nejen proto, že sídlí v ulici nesoucí mé jméno, Kyselova. S ohledem na to, že se v posledních měsících pohybuji v Letňanech a na Ládví, kam jsme se v září i přestěhovali, hledal jsem dobrou restauraci, kam zajít na rychlý a alespoň trochu dobrý oběd. Byl mi doporučen právě Lapák.

Zvenku vypadá restaurace dost nechutně a člověk očekává zaplivaný sportbar s neproniknutelným cigaretovým kouřem, ale už po otevření dveří jsem byl mile překvapen. Útulně a vkusně zařízená restaurace s moderním interiérem. První plus pro Lapák.

Druhým velkým plusem je jídlo. S ohledem na lokalitu je pro mě oběd v Lapáku ideální a chodím do něj v současné době téměř denně. Kvalita jídla je přitom v naprosté většině případů velmi vysoká. Nečekejte hovězí líčka na víně, ale klasická kuchyně je tady opravdu zvládnutá dobře. Jídlo navíc skvěle podtrhuje výborná a dobře opečovávaná Plzeň, která mi snad nikde jinde tolik nechutná.

Ale tento článek nepíšu jako reklamu na Lapák, píšu ho proto, abych ukázal v čem se jejich přístup liší proti mnohým jiným. Ten zásadní rozdíl je totiž v lidech a nastavených procesech. Mílá obsluha je dnes na každém rohu, ale péče a zájem o zákazníka už takovou samozřejmostí nejsou.

Líbí se mi, že v Lapáku si obsluha všímá a reaguje na přání zákazníka. Líbí se mi, že po třech návštěvách už číšníci věděli, že zásadně platím kartou, že mi mohou přinést Plzeň hned jak si sednu ke stolu a když si jednou týdně vybírám doutník, tak už vědí, který je můj oblíbený, aniž bych musel chodit k humidoru.

Líbí se mi, že když na Facebook napíšu, že bych si dal halušky, tak je Lapák do tří dnů zařadí do nabídky. Líbí se mi, že když si objednám něco, co je vyprodané nebo nedodané, omluví se mi přímo vedení restaurace a slíbí nápravu. Líbí se mi, že jsem coby věrný zákazník dostal výborný domácí cheescake jako pozornost podniku. Zkrátka a dobře, i když je restaurace velká a každý den naprosto plná, během pár návštěv si velmi příjemný a milý personál všiml toho, co vyhledávám a co mám rád.

Další zásadní plus, které vidím, je to, že se nebojí experimentovat a zkoušet novinky. Typickým příkladem je vynikající malinovka – nový trend současné doby, kdy Cola a Kofola zákazníkům přestávají stačit a mnozí, stejně jako já, touží po starých dobrých limonádách známých z našeho dětství. Malinovka, kterou tady čepují, je ryze přírodní a přitom skutečně výborná.

Mým snem vždy bylo mít restauraci a i když vím, že nejspíš zůstanu pouze u snění – do restauračního businessu bych se nikdy se zdravým rozumem nepustil – při každé návštěvě jakékoliv restaurace sleduji procesy a chování personálu a přemýšlím, co bych sám udělal lépe. Ukázkou dobré restaurace v tomto segmentu (tedy „běžná konzumní restaurace“) pro mě byl až dosud Dish. Nyní k němu přidávám také Lapák. Není to restaurace, kam byste se vydali na romantickou večeři, ale na posezení s přáteli nebo rychlý oběd na Ládví ho vřele doporučuji.

Myslím si, že dnes takových podniků, alespoň v Praze, přibývá a podobný „Lapák“ najdete ve většině částí města. Když ale jedu mimo Prahu, setkávám se velice často s lhostejností a přístupem z dob hlubokého socialismu (to není pragocentrismus, jen konstatování faktu). Přál bych si, aby tímto moderním směrem šlo více restaurací, i když při pohledu na pořady typu „Ano, šéfe“ se mi zdá, že to ještě dlouho zůstane jen zbožným přáním.

Tento článek nevznikl jako reklama, není nijak honorován a nejsem ani nijak provázán s Lapákem či jeho provozovateli. Rád bych ale vyjádřil podporu těm, kteří se snaží svůj obchod dělat dobře a váží si svých zákazníků.

Flattr this!
  • Vladimír Krhounek

    Naprosto souhlasím, je příjemné, když člověk chodí někam pravidelně, tak obsluha ho již pozná. A také se mi zdá, že je čím dál tím víc restaurací, které chtějí, aby se tam zákazník vrátil a také pro to něco udělají a že takových restaurací přibývá i v levnějších cenových kategoriích. Mohu doporučit například Na Staré Cihelně na Kobylisích, když už jsme na Praze 8 ;-)