Subscribe via RSS Feed Profil na LinkedIn

Začínáme s malou firmou

5.3.2013 2 Comments

Flattr this!

Co odlišuje úspěšné a neúspěšné podnikatele? Do čeho se vyplatí investovat v naprostém začátku a na čem je lepší naopak šetřit? Pokusím se alespoň stručně shrnout odpovědi nejen na tyto otázky.

Podnikat lze různě, ale neexistuje žádný univerzální recept jak to dělat správně. Je řada cest, které vedou k cíli, přestože mnoho z nich je protichůdných a vzájemně se vylučujících. To ale nevadí, důležité je pouze to, jestli nás k cíli dovedou. Já se zde pokusím nastínit svou ideu toho, jak by měla taková cesta vypadat.

1. Podnikatel vs. „Startupista“

V posledních několika letech se u nás velice silně rozmohla „startup komunita“. Z budování firem se stal hype a takřka každý středoškolák si zakládá své s.r.o. hned jakmile dosáhne osmnácti let.

Je to špatně? Rozhodně ne! Osobně jsem zastáncem toho, aby každý přišel do businessu co nejdříve, začal sbírat zkušenosti a učil se. Čím dříve začnete, tím dříve se dopracujete k úspěchu a já jsem upřímně přesvědčen o tom, že v ČR žije mnoho velice schopných lidí, kteří mají nejen na lokálním trhu mnoho co nabídnout.

Určitý problém ale nastává, když se z člověka stane „profesionální startupista“. Pod tímto pojmem vnímám někoho, kdo v jedné ruce drží nejnovější iPad, ve druhé iPhone, jezdí z jedné konference o startupech na druhou a celý den tráví na sociálních sítích diskusí o obchodu. Nakonec mu ale už nějak nezbývá čas na to, aby si sedl a začal skutečně pracovat na budování vlastní firmy, vytváření produktu a jeho prodeji.

Ze startupů se stal životní styl. Možná na jednu stranu krásný, ale na druhou stranu svazující. Osobně dávám při svém podnikání vždy přednost označení „firma“ před „startup“. Když budujete „firmu“ nebo „společnost“, je to vnitřně něco víc. Už dopředu víte, že chcete vybudovat něco velkého. Ale startup sám evokuje cosi, co jen začíná, něco malého a nicotného. Je to možná jen hraní se slovíčky, ale mindset podnikatele je důležitý.

Pojďme se tedy bavit o tom, jak začít s budováním firmy.

2. Co budu potřebovat…

Abyste mohli začít podnikat, neobejdete se bez podnikatelského nápadu :) a samozřejmě legislativního zázemí. Předpokládejme, že vás osvítil Duch Svatý a víte, že na svém geniálním nápadu vyděláte více peněz než Bill Gates s Markem Zuckerbergem dohromady a chybí vám tedy pouze onen legislativní a organizační background.

Asi těžko budete svou první firmu zakládat jako akciovou společnost, takže uvažujme o nejrozšířenější právní formě u nás, společnosti s ručením omezeným. K jejímu založení potřebujete základní kapitál ve výši 200.000 Kč a pak zhruba 10-15 tisíc na další výlohy (notářský zápis, zápis do obchodního rejstříku aj.)

Nastal Den D a firma je založena, zapsána v OR a z vás se stal jednatel. Co potřebujete teď?

Business plán

V první řadě se v žádné firmě neobejdete bez kvalitně zpracovaného business plánu (názory různých podnikatelů na význam BP se liší, osobně jsem ale jeho velkým zastáncem). V něm si jasně po malých krocích stanovíte směr, kterým chcete jít a především konkrétní a jasně časově vymezené cíle, k nimž by měla vaše cesta směřovat.

Business plán je jako mapa na minovém poli. Když ji nemáte, možná budete mít štěstí. Když ji máte, jsou vaše šance o mnoho větší, to mi věřte. Nejen že vám umožní lépe si zorganizovat práci spojenou s dosahováním jednotlivých cílů, ale zároveň vám poskytne obrázek o tom, jak a kam by se měla firma ubírat v následujících měsících a letech.

(Ne)dokonalý web

Žijeme v době internetu. Každý je dnes online a představa, že budete rozjíždět úspěšný business bez webové prezentace je přinejmenším naivní. To si dnes uvědomuje asi každý začínající podnikatel. Ne každý si ale uvědomuje význam webu.

Obecně platí, že zaměřujete-li se na online business, měl by váš web být velmi propracovaný a optimalizovaný, protože je vaším hlavním prodejním kanálem. Jestliže ale vaše práce spočívá spíše v offline businessu, není důsledně propracovaný web (alespoň v začátku) až tak podstatný. Čím lepší tedy máte pozici v offline businessu, tím slabší může být vaše webová prezentace. Nikdy by ale neměla být vyloženě odfláknutá.

Jednoduchý web si dnes můžete velice snadno díky pár kliknutím vytvořit sami. Stačí si zajistit základní webhosting za pár korun ročně a nainstalovat některý z CMS, například Word Press nebo Drupal. Díky nejrůznějším šablonám a pluginům si pak můžete – opět jen během pár kliknutí – upravit fungování webu k obrazu svému a docílit požadované funkcionality.

Komunikační kanál

Ať už je váš business zacílen primárně na online nebo offline klientelu, vždy byste se měli snažit se svými zákazníky komunikovat. Tím, že se zákazníky navážete vztah, vytvoříte pouto a začnete budovat značku. Skvělým nástrojem jsou zde sociální sítě – stránka firmy na Facebooku, kanál na Twitteru a skupina na LinkedIn mohou být základem vašeho komunikačního impéria.

Co dál? Určitě nepodceňujte e-mail marketing. Snažte se od svých klientů a návštěvníků vašich webových stránek získat e-mailový kontakt. Poté stačí několik followupů (automaticky zasílaných e-mailů v určitém časovém rozestupu) a s klientem navážete bližší formu kontaktu a „pouto“ se prohloubí. E-mail marketing je ale hodně specifická oblast a je snadné zklouznout „na šikmou plochu“, kde je výsledek přesně opačný. Ještě se k tomuto tématu vrátím v některém z dalších článků.

Spolupracovníci

Už při formování vašeho business plánu by mělo být jasné, na co stačíte sami a na co ne. Obvykle nebývá zrovna nejlepší, když se profesionální programátor snaží vytvářet grafiku, stejně jako fotograf těžko bude automaticky dobrým copywriterem. Každá dobrá firma by měla začít s několika externími spolupracovníky:

právník

Ne, nezbláznil jsem se. Právník by měl být jedním z prvních lidí, na které se po založení firmy obrátíte. Měl by vám být schopen vypracovat vzorové smlouvy na vše, co hodláte klientům nabízet a poradit s případnými legislativními nároky (například zákonem vyžadované informace uváděné u provozovatelů e-shopů apod.).

Dejte ale pozor, není právník jako právník a když se obrátíte na nekvalitní pomoc, můžete toho v budoucnu hořce litovat. Vyberte si proto raději zkušeného advokáta specializovaného na daný obor nebo s generální praxí a zkušeností s danou oblastí než běžného právníka. Zaplatíte více, ale stojí to za to. V žádném případě také nepoužívejte smluvní vzory stažené z internetu.

účetní

Už se založením firmy vzniká řada nákladů, ale i povinností vůči státu. S těmi vám nejlépe poradí účetní nebo v lepším případě daňový poradce. Zkušený účetní obvykle na vedení firemního účetnictví naprosto stačí. Domluvte se s ním na spolupráci a připravte se na výdaj v řádu několika stovek až jednotek tisíc korun měsíčně (dle počtu účetních položek apod.)

grafik

Ač teď možná mnohé popudím, měli byste jako jeden z prvních svých výdajů zvážit investici do kvalitního loga. Právě logo, coby základ vaší corporate identity, je tím hlavním komunikačním pilířem, dle kterého si vás klienti i partneři zapamatují a zařadí.

Investice do profesionálního loga se může pohybovat od tisíců korun do desítek tisíc (pro běžné firmy; zavedené instituce platí i v řádu milionů). Na výběr máte ze služeb jako 99designs.com, kde si můžete zadat poptávku po vytvoření loga – ovšem pozor, grafici zde často jen recyklují své starší nevyužité nápady – nebo zvolit profesionální agenturu. Vždy je ale dobré vyžádat si reference.

3. Buďte seriózní a konzistentní

Bohužel je specifikem východní Evropy, že zde dohody příliš neplatí. Co se domluvilo dnes, to zítra již neplatí. Dokonce i věci uvedené v písemných smlouvách jsou mnohdy obcházeny nebo natvrdo porušovány bez mrknutí oka.

Tento trend, který je stále velice silný dokonce (a možná především) u větších firem, ale není dobrý. Odvádí vám stále početnější komunitu náročných zákazníků, kteří chtějí jednat se skutečně spolehlivým partnerem. Svět se navíc díky internetu zmenšil, dnes jsme jen jednou velkou vesnicí. Když si uděláte nepřátele, získáte velice špatnou nálepku, které se jen těžko zbavíte.

Vždy dodržujte dohody a smlouvy a jednejte čestně. Zní to jako ze skautského průvodce, ale ať chcete nebo ne, bez dodržování tohoto elementárního pravidla se vám možná bude dařit i několik let, ale jakmile se změní trh a o váš obor už nebude takový zájem, potáhne se s vámi negativní pověst dál.

Důležitá je také konzistence. Kvalita vašich služeb by měla být stejná za všech okolností. Vytvořte si na každou činnost proces, který jasně definujete a rozdělíte do kroků. Vždy, když budete tento proces znovu opakovat, jednejte podle těchto kroků – pokaždé stejně. Jen tak docílíte konzistence.

A proč že je dobrá? Protože zákazníka nepřekvapujete výsledkem. Je dobré, aby zákazník vždy dopředu věděl, že spolupráce bude vypadat tak a tak a za další měsíc bude vypadat úplně stejně.

4. Měřte a analyzujte

Abyste se mohli i v budoucnu hnout z místa a pokročit dále – ať už v ladění reklamních kampaní na vaše produkty nebo zapracování uživatelské zpětné vazby do vaší nabídky, je třeba analyzovat.

Základní metrikou pro online projekty je návštěvnost a samozřejmě prodejnost jednotlivých produktů z nabídky. Měřit se toho dá ale mnohem víc. :) Jen díky pouhým Google Analytics, které rozhodně nepatří mezi špičku ve webové metrice, můžete měřit neskutečné množství ukazatelů a lze je napojit právě i na e-mailový zpravodaj zasílaný registrovaným klientům. Dále můžete díky nástrojům jako CrazyEgg měřit heatmapy na webu, tedy oblasti, kde jsou uživatelé nejvíce aktivní.

Téměř jakýkoliv údaj, který budete systematicky měřit a analyzovat, vám poskytne důležitou zpětnou vazbu o chování klientů. U některých služeb lze vysledovat například vazbu na aktuální počasí, jinde na cenu benzínu apod. Každý z těchto faktorů, který má ve výsledku vliv i na váš business, lze měřit a lépe tak v budoucnu plánovat například reklamní kampaně nebo favorizovat sezónní zboží.

5. Začnete!

…a to dříve, než se z vás stane startupista. ;-)

Flattr this!

Kategorie: Startup • Štítky: , , ,
  • Krasne shrnuty zacatek podnikani, napsano jako z ucebnice. Jen bych dodal hned na uvod, ze jsou dva motivy pro zalozeni firmy – nadseni a penize. Priciny rozjeti firmy uz byvaji ledajake. T.

  • marekkriz

    Moc pěkné, i přesto, že některé názory máme odlišné, článek je napsán skvěle a zejména bod 5 bych dal na nástěnku ledasjakého inkubátoru! ;)