Subscribe via RSS Feed Profil na LinkedIn

Můj měsíc s Paleo dietou

10.4.2013 15 Comments

Flattr this!

Dnes trochu odbočím ze světa businessu a podělím se o svou zkušenost s jedním z moderních trendů současné doby – paleo dietou, s níž jsem strávil jeden měsíc. S odkazem na předešlé diskuze na Twitteru jsem se rozhodl podělit.

Možná jste už o Paleo či Primal slyšeli, jedním z jeho velkých propagátorů je koneckonců i český Apple & GTD guru Petr Mára, který toto téma nejednou zmínil ve svých videocastech. Celý princip spočívá, zjednodušeně řečeno, v eliminaci sacharidů a navýšení konzumace zdravých tuků a proteinů. Její příznivci se přitom odkazují na stravovací návyky našich předků, které se táhnou již od paleolitu a významně tak formovaly lidský genom.

Já se k této oblasti dostal úplnou náhodou prostřednictvím mého kamaráda, experta na bojová umění, fitness a výživu, Pavla Macka, který má oblast stravování nastudovanou jako málokdo a je bohužel i zářným příkladem dodržování těchto návyků – což je obzvlášť otravné, když s ním jdete na oběd a máte zrovna chuť na fastfood.

Před měsícem mne přesvědčil. Žádny fastfood, žádná Cola, žádné pečivo, ale zato tuny vajec, steaků, zeleniny a ořechů. Jako čistokrevnému masoteriánovi mi tento koncept nepřipadal až tak špatný a moje závislost na Cole a bílém pečivu si navíc už značně vybírala svou daň.

Jeden měsíc jsem se tedy každé ráno živil snídaní z vajec a slaniny se zeleninovou přílohou (vše z farmářských trhů), poté jsem své zažívací ústrojí lubrikoval lžící kokosového oleje a vše zakončil hrstí ořechů. Občas následovala ještě malá porce povoleného ovoce – jahody, maliny, ostružiny – a nezbytná tableta rybího tuku (pardon, Omega 3, samozřejmě). Oběd ve formě steaku či grilovaného kuřete s tunou salátu a večeře obvykle z plodů moře či zbytků od oběda pak byly samozřejmostí.

Jako typický domácí povaleč bez dostatku pohybu jsem začal trpět syndromem wheat belly, u nás známějším pod označením pivní mozol. Na to, abych se začal po letech hýbat, jsem se cítil líný a pracovně vytížený a navíc jsem před sebou tlačil mraky úkolů a nedokončené práce. GTD zkrátka potřebuje důslednost a důslednost zase potřebuje energii.

Výsledný efekt

Během prvních dnů pro mě bylo dodržování diety obtížné a musel jsem se vyrovnat s bolestmi hlavy, výraznou chutí na cokoliv sladkého a raději blíže nespecifikovanými projevy přílišné konzumace tuku. Tyto problémy ale zhruba po týdnu odezněly a nastoupil stav úplně jiný.

Od druhého týdne se velmi výrazně zvýšila moje produktivita – ráno jsem začal vstávat i o tři hodiny dříve než jsem byl do té doby zvyklý. Během dopoledne jsem zvládl většinu úkolů plánovaných na příslušný den a odpoledne se věnoval restům. Ty se mi navíc během měsíce podařilo zcela eliminovat. Obecně jsem také začal pociťovat více energie a chuti do práce i života a začal jsem být výkonnější ve všech směrech.

Zhodnocení

Můj plánovaný měsíc na Paleo/Primal dietě skončil. Nemohu říci, že bych dnes dodržoval tak striktní pravidla jako během něj, ale přesto mi dal několik užitečných návyků, které jsem rád adaptoval. Nemám už potřebu cpát se pečivem, nemám chuť popíjet Colu a nemám problém si dát hlavní jídlo bez přílohy typu hranolky, brambory nebo rýže. Zároveň se začínám alespoň trochu hýbat, protože energii i čas už na to mám. Zvolil jsem jednoduché a přitom velmi efektivní domácí cvičení pro nás, líné lemry sedící celý den u počítače, kteří se chceme dostat alespoň trochu do kondice – KB5 Intro Kit.

Nicméně nechci, aby můj článek vyzněl jako bezbřehá chvála této diety. Mám-li být upřímný, nedokážu se s ní naopak stále vnitřně ztotožnit a věřím, že člověk nebyl stvořen jako ryzí masožravec, ani že by tuky měly zcela nahradit příjem cukrů. Nejsem na tuto oblast odborník (a popravdě mě to ani nezajímá), ale zkrátka mi idea Paleo/Primal diety není blízká a popírá téměř vše, o čem jsem byl ve vztahu ke zdravé stravě kdy vzděláván. Na druhou stranu musím uznat, že jsem se během tohoto měsíce stal mnohem produktivnějším, efektivnějším a shodil jsem 4 kg a 8 cm přes břicho. To považuji za úspěch. O principech fungování lidského těla a zpracování cukrů a tuků ať se již přou odborníci.

Flattr this!

Kategorie: Ze života • Štítky: , , , , ,
  • Díky! Už dlouho jsem o tom uvažoval, ale nějak se nemohu rozhoupat to zkusit ;-)

    • Doporučuji vyzkoušet třeba jako já na ten měsíc. Sám uvidíš, jestli Ti to sedí nebo ne a i kdyby ne, třeba aspoň něco z toho adaptuješ jako jsem to ve výsledku udělal já. :-)

      • VH

        Zkoušet to pouze na jeden měsíc nemá smysl. Prvních 14 dní si tělo stejně odvyká na cukry (neskutečná chuť sežrat celou ledničku a hlavně něco sladkého, opravdu velká únava, do slova a do písmene absťák na cukr) a až pak tělo začne jet na tuky. Tzn. že pokud chceš vidět i další výsledky než jen 4 kila dole a 8 cm přes pás, uvažuj o delším intervalu, než je měsíc. Já jsem na tom už druhý měsíc a je to pecka!

  • Michal Vrátný

    Martine, palec nahoru! Ještě před tím měsícem bych nikdy netipl, že Tě Pavel překecá :)

  • Guest

    Je jen škoda, že tohle „lowcarb“ stravování je označováno za paleo dietu. Ta se skládá především z ovoce a zeleniny, což je mylně zaměňováno za maso a tuky. Ty jsou samozřejmě také důležité, ale ne v tak velké míře. Petr Mára svou dietu zcela správně označil jako Lowcarb/Paleo. Vyhovuje mu ze zdravotních důvodů, což všichni přehlížejí. Bohužel.
    Ale i tak fandím každému, kdo se sebou chce něco udělat.

    • Tvůj názor nesdílím, ale neřešme tady smysl a podstatu jednotlivých diet, takovou diskusi tu opravdu nechci. ;-) Určitě se ale shodneme, že je dobře, když lidé konečně dbají na to, co vlastně jedí.

  • David

    Za zkoušku nikdo nic nedá určitě se dají uplatnit i jiné diety než je tahle a výsledek a může být podobný. Chce to jenom nebát se změny.

  • Robert Singleton

    Není na škodu shlédnout toto:

  • Markéta Gajdošová

    Já se vyjádřím k tomu konci :)
    Paleo není pouze o masožroutsví, naopak, člověk by měl mít na talíři vždy více zeleniny než masa. Existuje dokonce i veganská verze. (Nechtěla bych na ní však zkoušet vydržet dlouhodobě).

    Ani to, že je low-carb, není tak úplně pravda, časem o tom taky něco sepíšu, protože je to, že jde zásadně o low-carb, hrozně moc rozšířený mýtus.

    Ale jinak článek je to pěkný a palec nahoru :)

    Mně pomáhá opravdu hodně, ale zase neříkám, že by například to veganství nepomohlo taky.

    Vyloučení coca-coly, cukru a bílé mouky je základ.

    Paleo bych doporučila každému, kdo žije hlavně z pečiva, fast-foodů a coly a touží po změně. Já po ní toužila dlouhé roky a až objevení palea mi to umožnilo – zaujalo mě rozhodně víc než veganství, či pro mě docela děsivá „racionální strava“ (Nikdo mi nenamluví, že je vážení každého jídla a jídlo pouze v přesně určený čas, pro lidské tělo přirozené:)

    • Děkuji za komentář. Ano, určitě jsem pojal celou dietu zjednodušeně a ve velmi základní podobě. Přesto splnila můj cíl a jsem s ní spokojen. Myslím, že v ČR je málo lidí, kteří by o stravování a fungování lidského těla věděli více než Pavel, který mě hodně intenzivně korigoval. Ale těžko změnit člověka za jeden měsíc o 100%, žě. ;-)

  • Pingback: Kde se dočíst něco o Paleu…v češtině | Paleo Nepaleo s Kako()

  • Martin Niemeyer Pirina

    Ahoj.. ja zacinam s paleom a rad by som sa Ta opytal na par otazok..
    Zo svojej stravy si vylucil taktiez vsetky mliecne vyrobky a teda aj syry? Tak isto aj strukoviny ako napr fazula, hrach ?
    A co hovoris na salamu napr ktora sice obsahuje maso a tuky, ale aj kvalitna ma v sebe vo velmi malom mnozstve dextrozu alebo maltodextrin co je vlastne tiez sacharid.

    • Ahoj. Já vycházel především z toho, jak paleo, resp. primal, prezentuje Mark Sisson. Takže ano, ze stravy jsem vyloučil veškeré mléčné výrobky vč. sýrů (kvůli zjištění laktózové intolerance), vyloučil jsem veškeré luštěniny, tedy i hrách a fazole a pokud jde o salámy, tak ani ty nejsou doporučované. Ideální stav je tedy maso + hromada zeleniny. ;-)

  • Milan Baran

    Obezita je veľmi vážny svetový problém, len ma zaráža, že sa nikto vedecky nezaoberá chudnutím. Vysokoškolsky vzdelaní „odborníci“ sa najprv v podstate spýtajú 200 kg človeka či chce schudnúť a potom mu v podstate povedia „nežer“. Hovorím o podstate, nie o tisícoch slov, ktorými býva podstata obalená.