Subscribe via RSS Feed Profil na LinkedIn

Moderní trend: Infopodnikání

14.11.2013 2 Comments

Flattr this!

Takzvané infopodnikání se stalo hitem posledních několika let a získává si u nás velkou pozornost. Bohužel, díky mnoha jedincům je tato pozornost neprávem téměř výhradně negativní.

Infopodnikání přitom není žádným výmyslem poslední doby, není produktem onoho démonizovaného Kirše a není ani online variantou MLM. Tento specifický obor existuje v současné podobě už dlouhou řádku let a v západním světě má ohromné množství příznivců, jak z řad samotných infopodnikatelů, tak i koncových klientů.

Osobně jsem s infopodnikáním přišel poprvé do kontaktu díky americkému portálu WarriorForum, které se specializuje na oblast online marketingu a do značné míry také na affiliate business, který s touto oblastí úzce souvisí. Zhruba 90 % obsahu tvoří i zde totální odpad (který je však stále kvalitativně mnohem lepší než nabídka u nás), ale zbývajících 10 % je bez nadsázky mimořádně zajímavých a užitečných.

Člověk narazí na velice zajímavá rozšíření WordPressu, specifické analytické nástroje pro PPC kampaně nebo jednoduché programy pro efektivnější správu facebookových kampaní. Často jde o nástroje, které se následně prodávají za mnohonásobek ceny oproti zde propagované zaváděcí ceně (cílem je získat kladné reference, ale i podněty od profesionálů k dalšímu vylepšení).

Je velká škoda, že u nás je situace úplně jiná. Přiznám se, že až dosud mě žádný infoprodukt nezaujal a stejně jako někteří jiní jsem se spíše bavil sledováním řady zvrhlostí, které se na internetu objevily. Petr Jeník připravil krátký sestřih některých z nich:

Celý tento obor na mě působí stejně, jako když se u nás v 90. letech začínalo podnikat. Každý amatér bez špetky rozumu a sebekritiky se rozhodl vydělat velké peníze podnikáním, aniž by o něm cokoliv věděl nebo měl jakékoliv objektivní předpoklady. Lidé kopírovali svoje chyby mezi sebou, neuměli se vyjadřovat, oblékat, prezentovat ani chovat.

Nyní jsme svědky toho samého v oblasti infopodnikání. Přišlo několik „guru“, kteří přesvědčují každého ztroskotance, že si může prostřednictvím internetu snadno vydělat miliony a za pár měsíců se válet na pláži a jen sledovat, jak díky pasivnímu příjmu jeho bankovní konto bobtná. Jsou to mnohdy opět lidé, kteří nikdy nic nedokázali, neumí mluvit, prezentovat, vystupovat ani oblékat se. Zatímco v 90. letech bylo symbolem takového podnikatele fialové sako, dnes se jím stalo světlemodré sako z projektu Krotitel eshopů.

Věřím ale, že stejně jako se v běžném podnikání situace pozvolna ustálila s dnes zde máme stabilní společnosti řízené inteligentními a schopnými lidmi, tak i v infopodnikání dojde časem k podobnému přiblížení se západním trendům a nastavení určité laťky. Myslím si, že negativní konotace, které infoprodukty českých infopodnikatelů vzbuzují, bude obtížné změnit, ale časem se to podaří. Jde jen o to, aby se do infopodnikání zapojilo více schopných lidí, kteří skutečně něco umí a dokáží to kvalitně předat.

Za sebe jsem rád, že se u nás objevují první vlaštovky. Dosud jsem žádný infoprodukt veřejně nepodpořil, ale nyní mě jeden oslovil – Akademie rétoriky od Jitky Sedláčkové. Profesionální televizní a divadelní herečka, která se řadu let zabývá rétorikou, připravila intenzivní online kurz zaměřený právě na tuto oblast. Osobně jsem v minulosti už jedním podobným kurzem (ne ovšem online) prošel a myslím si, že pro každého profesionála, který přichází do kontaktu s lidmi, je zvládnutí řeči, gestikulace a sebeprezentace nutností. Proto podporuji tento projekt. Po registraci, která je zcela zdarma, navíc získáte plný přístup k několika videím a e-bookům. Podívejte se tedy na Akademii rétoriky, třeba zaujme i vás.

Flattr this!
  • Pepan Mencl

    Díky za článek a tip na dobrý info produkt. Líbí se mi střízlivé zhodnocení tohoto trhu. Přirovnání k fialovému saku stojí zato ;-)

  • zbysek

    Mně infopodnikání připadá hodně obdobné boomu finančních poradců před cca 6 lety. Chytlo se toho mnoho lidí, kteří viděli rychlé peníze, měli nula zkušeností a podle toho také většina z nich dopadla.

    Neblahý vedlejší účinek tohoto zkratovitého jednání je, že reputace finančních poradců se dost poškodila a její náprava bude ještě nějakou dobu trvat.

    Obdobné to bude s infopodnikáním. Škoda pro mnoho lidí, kteří by skrze tento kanál dokázali propagovat užitečné věci.