Subscribe via RSS Feed Profil na LinkedIn

Corporate Identity – Investice nebo vyhozené peníze?

6.3.2013 11 Comments

Flattr this!

Corporate Identity bývá u nově vznikajících společností často velice podceňovanou složkou. Je to dobře nebo špatně? Je investice do loga, vizitky a budování jednotné vizuální komunikace v počátku nezbytné?

Kdo mě zná, ví že jsem estét a zakládám si na detailech. Lze tedy očekávat, že se k významu corporate identity budu klonit jako k něčemu zcela nezbytnému. A lze to očekávat právem, avšak s jistými výhradami.

Investice do vybudování odpovídající CI není malá a pro spoustu nově vzniklých společností, které se řídí principy LEAN a snaží se nevyhazovat peníze zbytečně z okna, může představovat významnou zátěž.

Otázkou je, kdy je nezbytné – a v jakém rozsahu – CI budovat. Pod pojmem corporate identity si lze představit mraky věcí, ale pro účely tohoto článku se omezme na následující:

  • logo
  • slogan
  • vizitky
  • papíry, obálky, razítko, pozvánky…

Logo

Myslím si, že investice do kvalitního loga by měla být jedním z prvních výdajů každé nově vzniklé firmy. Důvodem je prostý fakt, že od začátku svého podnikání se snažíte zapsat do povědomí lidí – klientů, partnerů i konkurence. Právě logo toho o vás hodně vypoví. Zároveň je prvním a stěžejním prvkem vizuální komunikace se zákazníkem, který si vás podle něj zařadí.

Kvalitní logo nezískáte tak, že si jej uplácáte sami ve Photoshopu, tedy pokud nejste profesionální grafik a tvorba log a logotypů není vaším denním chlebem. Předpokládejme ale, že váš obor je jiný a budete se tedy na takového grafika muset obrátit.

Na výběr máte ze dvou variant – contest sites typu 99designs.com, kde získáte poměrně levně desítky návrhů loga, nebo profesionální agentury, kde za mnohem větší peníze získáte mnohem méně návrhů. Druhá možnost je však obvykle lepší. :)

Důvod je prostý – v ohromné konkurenci, která na stránkách jako 99designs.com panuje dochází k tomu, že se do jedné soutěže přihlásí desítky až stovky grafiků a každý odešle několik návrhů. Kdyby měl být každý takový návrh unikátní, těžko by to tito grafici ukočírovali a našli si čas na účast ve více soutěžích najednou. Dochází proto k tomu, že své návrhy recyklují, drobně upravují a není pak nic neobvyklého, když stejné logo vidíte v deseti soutěžích či se do finále dostane opakovaně velice podobné logo od stejného designéra.

Chcete-li unikátní návrh, který vám bude postaven skutečně na míru, je lepší se obrátit na specializovanou agenturu či prověřeného odborníka se specializací právě na tvorbu log. Vždy je však nezbytné u takového grafika prověřit jeho zkušenosti.

Podobně jako dnes každý vytváří webové stránky, fotí nebo je expertem na GTD, existuje i bezpočet grafiků, kteří se snaží prosadit. Jen malé procento z nich ale za něco opravdu stojí a jejich výtvory mají valnou hodnotu. Vždy si proto nezapomeňte vyžádat reference – ukázky předchozích prací, informace o zkušenostech grafika apod.

Slogan

Slogan je skvělým prvkem k doplnění loga. Dává vizuální identitě nádech a konkretizuje váš předmět podnikání či vzbuzuje určitou pozitivní asociaci. Typickým příkladem je Think DifferentStřecha na celý život nebo Dnes podáte – zítra dodáme.

Slogan není – dle mého soudu – nezbytný, pokud se nepohybujete ve vysoce konkurenčním prostředí nebo nemáte specifický předmět podnikání. Kolik znáte například restaurací se sloganem? (Tím neříkám, že restaurace slogan mít nemusí, ale myslím si, že se bez něj ve většině případech snadno obejdou.) Zvláště v začátku podnikání si ale bez sloganu dokážu fungování snadno představit – obvykle bývá stejně lepší chvíli počkat, až se vše usadí a firma získá určitou historii. Pak se slogan formuje mnohem lépe.

Nedávno na českém trhu vznikla služba firemni-slogan.cz, kterou jsem osobně neprověřil, ale působí na mně na první pohled docela příjemně. Chcete-li tedy získat slogan pro svou firmu nebo produkt, klidně vyzkoušejte a pak se podělte o reference, budu rád.

Vizitky

Jednáte s klienty osobně? Setkáváte se často s obchodními partnery nebo investory? Pak se bez vizitek neobejdete. Jestliže ale prodáváte pouze prostřednictvím webu, pak se jedná o celkem zbytečný výdaj.

Smyslem vizitky by mělo být zaujmout. Měla by tedy být originální, pěkně zpracovaná a zároveň by měla protistraně vždy v budoucnu, když se na vizitku podívá, připomenout právě vás. Je tedy nutné vybočit z řady a ani zde se nevyhnete spolupráci se zkušeným grafikem.

Je hezké, že máte logo, ale „prdnout“ si ho ve Photoshopu na stranu a dopsat kontaktní údaje dnes umí každý. Jestli chcete zaujmout, je třeba vymyslet něco víc a právě s tím vám zkušený grafik pomůže a poradí.

Samotný tisk vizitek je pak minimální finanční náklad pohybující se dle požadovaného celkového počtu v řádech stokorun až jednotek tisíc korun. Osobně pro tisk dnes již výhradně používám služby topvizitky.cz, kde si můžete vybrat z celé řady doplňkových úprav.

Papíry, obálky, razítko, pozvánky…

Existuje spousta dalších složek CI, které si zaslouží pozornost, ale oproti již zmíněným jsou spíše podružné a přinejmenším v začátku se bez nich velice snadno obejdete. Opět však záleží samozřejmě na konkrétním typu podnikání – jestliže odesíláte mraky pošty, pak firemní hlavičkový papír s pěkně zpracovanou obálkou bude mít asi vyšší prioritu než u e-shopu.

Na závěr

Smyslem corporate identity by mělo být odlišení vaší společnosti od záplavy konkurence, ale také vytvoření jednotného stylu vizuální komunikace. Každý dobrý grafik nebo grafické studio specializované na tyto oblasti proto dává ke svým produktům také corporate identity manual, podle něhož se v budoucnu může řídit webmaster nebo výrobce reklamních předmětů. V něm je jasně definován například font písma, minimální velikosti loga nebo vzdálenosti textu od loga. Zachováním těchto parametrů docílíte jednotné a konzistentní vizuální komunikace a budete působit o mnoho profesonálněji.

Smlouvy ani faktury také nepíšete rukou na promaštěné sáčky od svačiny. Ne proto, že by pak nebyly platné – to by samozřejmě byly – ale proto, že to nevypadá hezky a působí značně neprofesionálním dojmem. A právě tak byste měli uvažovat nad každou složkou vaší vizuální komunikace.

CI u nás bývá stále velice podceňovaným prvkem při budování nové firmy. Jestliže se však chcete hned od počátku prezentovat jako profesionálové a zanechat pozitivní dojem v klientech i obchodních partnerech, nevyplatí se tuto oblast podceňovat. Se správným výběrem nezbytných složek vaší konkrétní CI v začátku podnikání navíc nemusí jít vůbec o enormní finanční zátěž.

Flattr this!
  • evapavlikova

    Da se dobre fungovat i bez loga, pokud prodavas dobry produkt a nepotrebujes ukazovat svoji firmu. Navic mi prijde prezite davat prilis velky duraz vymysleni nazvu firmy, ale lepsi to delit na produkty. Neomezujete to delat vice veci nebo zmenit kormidlo firmy.

    • Záleží podle mého názoru na tom, čím se firma zabývá. Když chceš nejen prodávat, ale i vytvářet vztah se zákazníkem a budovat si určitou značku, pak je logo důležité. Co se týče názvu firmy, osobně to vidím podobně.

      • evapavlikova

        urcite – z meho pohledu prodejce je pro nas image na zacatku zbytecna. nabizime jine sluzby ktere zakaznika zaujmou. ja jen si pamatuju na sve mladi 25+ kdy jsem delala logo firmy a na business uz pak nikdy nedoslo a prachy v pytli :D

        • Takže paní startupistka? ;-) Nojo, to je bohužel druhý extrém, který je, dle mého názoru, dnes hodně vidět právě ve startup komunitě. Vytuněný web, skvělé logo, ale skutek utek… Škoda peněz, škoda času.

          • evapavlikova

            Omlouva me, ze je to pred casem a pouceni si nesu az doted :)

  • Zrovna dneska jsme s kolegou měli debatu o Croporate Identity a taky mě napadlo, že bych o tom mohl napsat na blog, bude to trošku víc zaměřené na tu grafiku a weby samozřejmě. Pěknej článek ;-)

  • Mě se spíš zdá opak, že u nových firem corporate identity vzniká dříve než samotný produkt nebo služba.

    • Viz výše, tedy vlastně níže. ;) Je to často tak, že u CI to nakonec skončí.

    • evapavlikova

      presne tak. Taky jsem si takhle v 25 zablbla :)

  • Hm, vidím, že děláte stejnou chybu jako mnoho ostatních. A to sice, že zaměňujete pojmy corporate identity a visual identity. Jsou to jiné pojmy, ale úzce spojené. Žádné grafické studio nemůže dávat firmě/společnosti „corporate identity manual“. A pokud ano, tak ho to jen usvědčuje z toho, že nerozumí pojmům. Vytvoří pro ně maximálně logomanuál či manuál visuální identity. ;)